Ennek a portfóliónak az a célja, hogy bemutassam, milyen PR-es vagy PR-hez kapcsolódó tevékenységeket folytattam az elmúlt 20 évben. A legtöbb munka csak címke, megnevezés, ezért kifejtem, pontosan mit csináltam.

I. MUNKAHELYEK, ahol a PR kiemelt szerepet játszott a munkámban

1) ARH Zrt.: 2014. januártól 2018. júniusig a kreatív marketing osztály vezetője voltam.

a) A sales-t segítő kreatív csapat összeállítása: a két meglévő grafikus köré nyolcfős, együttműködő grafikus-webes-szövegíró csapatot építettem, mely a cég összes megjelenését készítette.
b) Webtervezés: a cég weboldalának megtervezése, frissítése
c) Technikai filmek készítése: forgatókönyv- és szövegírás magyarul és angolul
d) A cég nemzetközi kiállításokon való megjelenése: standtervezés, gyártatás, szállítás, standfoglalás, ügyintézés az évi 14-16 nemzetközi kiállításra az Egyesült Államoktól Dubain át Ausztráliáig
e) Hazai projektekben tájékoztatók, megállítók, tájékoztató filmek írása (forgatókönyv, szöveg), ezek koordinálása

2) Müpa (Művészetek Palotája): 2007. januártól 2009. júniusig PR-es (sajtós) voltam.

a) Szaksajtó, kapcsolattartás a teljes magyar kulturális sajtóval
b) A kiemelt projektekhez kapcsolódóan a külföldi zenei sajtóval való kapcsolattartás
c) Egyes projektekhez, hangversenyekhez kapcsolódóan sajtóesemények szervezése, lebonyolítása (sajtóreggelik, sajtótájékoztatók)
d) Fellépő művészek sajtónyilvánosságának, interjúinak koordinálása, szervezése
e) Napi szinten szövegírás az összes koncertről az előre fizetett PR-felületekre, megadott karakterszámban
f) Szövegírás a Müpa kiadványaiba (pl. műsorkalauzba)
g) Kimenő szövegek szerkesztése, nyelvi lektorálása, korrektúrázása

3) EMI Zenei Kft.: 2000. augusztustól 2006 végéig, illetve külsősként 2009. novemberig a klasszikus és jazz CD-lemezek marketingeseként (labelmanagereként) elsősorban PR-tevékenységre koncentrálva értem el eredményeket

a) A kereskedelmi és marketingstratégia kidolgozása
b) Kapcsolattartás a zenei sajtóval
c) Cikkek íratása a megjelenő lemezekről
d) Önálló féléves kiadvány (HANGjegyzet) kitalálása, szerkesztése, írása, íratása, gondozása
e) Kapcsolattartás a boltokkal, szakszerű tájékoztatás, segítség készlet-összeállításban, kereskedelmi kedvezmények letárgyalása
f) Kapcsolattartás közvetlenül a vevőkkel, a vevők és a kiadó közvetlen összekapcsolása
g) Készletellenőrzés, rendelés
h) Fellépő művész esetén dedikálás, interjúk szervezése, lemezárusítás támogatása

4) Egyéb PR-es munkák
a) Kiadványszerkesztés a Müpának 2009. júniustól 2013. júniusig
b) Kiadványszerkesztés és -írás az Operának 2012. augusztustól napjainkig
c) Koncertbevezetők (szalonkoncert-moderálások) az Osztrák Kulturális Fórumnak 2013-2017 között
d) Operaismertető előadások az Erkel Színházban (2018, 2019)
e) Koncertismertetők írása az Opera zenekari hangversenyeihez (2013-2019)
e) A Klasszik Rádió alapító műsorvezetőjeként önálló rádióadások Kincsvadászat címmel (2009-2010)

II. KIADVÁNYOK

1.Az EMI HANGjegyzet című lemezismertető magazinja

A klasszikus és jazzlemezek kereskedelmi és marketingstratégiájának részeként találtam ki a lapot, mely „fejtől-lábtól” volt klasszikus, illetve jazz tartalmú. A lapba neves szakújságírók, kritikusok írtak az EMI lemezeiről, őszintén. Részben a boltokban terjesztettük, ahol a vevők vagy megtalálták a benne szereplő lemezeket, vagy a lap alapján könnyen meg tudták rendelni; részben hangversenyeken (Müpa, Zeneakadémia), ahol az ínyenc vevőink nagy számban fordultak meg; részben pedig (lista alapján) postán küldtük a legérdeklődőbb vevőknek. A HANGjegyzet abban az időszakban növelte a lemezeladást, amikor mindenütt visszaesőben volt a lemezek piaca.
A lapot én találtam ki, én szerkesztettem, én kértem fel a szerzőket, az összes szöveget én szerkesztettem, a grafikussal együtt végeztük a nyomdai előkészítést (részt vettem a tördelésben, képszerkesztésben), a nyomdába adásig. Ez igazi „egyszemélyes mutatvány” volt.

2. Művészetek Palotája (Müpa) féléves műsorkalauza

A műsorkalauz a Müpa legfontosabb kiadványa, melyben az összes saját és befogadott hangverseny és egyéb előadás szerepel. A kb. 300 oldalas kiadványok szerkesztése 2-3 hónapig tart, az első beérkező szövegektől a nyomdába adásig. A teljes szöveggondozás, a változások követése, az összefoglaló táblázat összeállítása, a grafikai stúdióval folyamatos együttműködés, 4-5 korrektúrakör, a kiadvány „elkísérése” a nyomdába adásig.

3. Müpa egyestés műsorfüzetek írása, szerkesztése

Az egyes hangversenyekhez kapcsolódó műsorfüzetek megíratása és szerkesztése pontos határidőre, a szerző kiválasztásától a nyomdáig. Nyelvi és szakmai lektorálás.

4. Opera magazin

Az Opera saját, prémium kiadványának célja indulásakor az volt, hogy az opera műfaját az elit kultúra részeként értelmezze, ugyanakkor jelezze, hogy az opera mindenkié. A szakszerűség és az érdekesség, „magazinosság” egyformán fontos. Főszerkesztőként a kommunikációs igazgatóval együtt készítettük el a laptervet és a szerzők listáját, onnantól a nyomdába adásig az enyém volt a felelősség. A 64 oldalas, kéthavi kiadvány szerkesztése szinte teljes munkaidőt igényelt.

5. Műhelyház magazin

Az Opera új játszóhelyét bemutató magazinban a szövegek 95%-át én írtam, az interjúk mindegyikét én készítettem, a megjelent két „füzetet” – az Opera magazinhoz hasonlóan – magam kísértem el a nyomdáig, a könyv szerkesztésében részt vettem.

6. Hangverseny-ismertetők az Opera zenekari hangversenyeihez

A „napi cetlit” felváltó, külsejében is igényesebb műsorfüzeteknél évtizedes koncertismertető-szerkesztői (és írói), illetve koncertbevezetői (valamint magyartanári) tapasztalatomból indultam ki: a célom az volt, hogy az alapvetően operajáró, a hangversenykultúra iránt érdeklődő, de nem feltétlenül magasan kvalifikált/jól tájékozott nézők kezébe olyan szöveget adjak, melytől igazán közelebb kerülhetnek az elhangzó művekhez. A célom tehát nem az volt, hogy zeneesztétákkal versengjek, és nem is az, hogy pozitivista módon minden releváns tényt és adatot felsoroljak, hanem hogy igazi bevezetést adjak az elhangzó művekhez.

III. Koncertbevezetők, előadások, rádióműsorok

1. Klasszik Rádió – Kincsvadászat

A 2009 decemberében induló Klasszik Rádióban öt szerkesztett műsor volt, az egyik az én Kincsvadászatom, melyben 50 percben adtam kedvenc felvételeimen klasszikus zenéket és hozzájuk tartozó ismertetéseket. A cél (a rádió célkitűzésével összhangban) egy olyan magas színvonalú. látszólag „rétegműsor” elkészítése volt, melyet nemcsak egy szűk, művelt elit hallgathat élvezettel. A spontán visszajelzések ezt alátámasztották, sokkal szélesebb rétegtől (pl. ápolónők, taxisofőrök) kaptam pozitív kritikát, mint amire egy ilyen műsor „eredetileg” számíthat. A műsor fél évet, 25 adást ért meg, utána megszűntek a szerkesztett zenei műsorok.

2. Szalonkoncert-moderációk az Osztrák Kulturális Fórumnak

Az ÖKF Andrássy úti, rövid szalonkoncertjein a klasszikus és a kortárs zene találkozott. A nem zeneértő közönség a kb. tízperces bevezető során kulcsot kapott, hogy mire figyeljen, ettől a nem ismert vagy modern művektől sem idegenkedett. A koncertek végén a zenészekkel pódiumbeszélgetéseket vezettem.

3. Erkel Színház – Kreatív zenehallgatás

Az előadás-sorozatban opera-keresztmetszeteket mutattam be, legtöbbször ismeretlen operákról. Az egyórás előadás hangfelvételét 25 perces rádióműsorrá szerkesztettem. Az előadás és a műsor egyértelműen ismeretterjesztő, kedvcsináló, közönségcsalogató célt szolgált.


IV. Egyéb

  1. Interjúk

2003 óta több tucat interjút készítettem, ezek az induló Fidelio.hu-n, a Magyar Narancsban, illetve az Élet és Tudományban jelentek meg. A zenei nagyságok (pl. Kocsis Zoltán, Steve Reich, Fischer Ádám, Polgár László) mellett a tudományos élet nagyjait is megszólaltattam.

2. “Te csak hallgass”-blog a papageno.hu-n

2017-ben többrészes sorozatban írtam meg a klasszikus zenehallgatással kapcsolatos gondolataimat. A tematikus, zenebejátszásokkal tarkított, személyes írások a személyes önkifejezést és a tanítást ötvözik.